Yax's chronical for Swedish class at school
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag undrar, kan du läsa det här? Kan du det? Det var bra. Då kan jag gratulera, för du tillhör de läskunniga.
Tror du att man kan utveckla sitt språk på ett bra sätt utan att läsa? I så fall tycker du fel. Ett språk är inte bara en lös sammansättning av olika ord med varierande betydelser som en del behandlar det som. Nej, ett språk är mycket mer. Ett språk är något man kan använda för att måla en bild, signalera eller helt enkelt bara säga vad man vill. Man kommunicerar. Man kan även lära sig saker genom det. Man kan lära sig nya sätt att tänka. Man kan utveckla redan existerande tankesätt och man kan även lösa problem. Om man läser något i en bok kan man plötsligt få en snilleblixt och kanske avsluta det där tankekrävande projektet man höll på med. Språk är nödvändigt och man klarar sig inte utan det. Därför skulle jag vilja se dig som tvivlar gå omkring i en månad ute i samhället utan att prata. Jag tvivlar starkt på att det skulle fungera särskilt bra.
Då är det tur att vi har barn i det här landet som tar det här med språk på allvar. Det finns en speciell klass på en skola här i Sverige där man läser ofantliga mängder böcker. Resultatet: Topprestationer i skolan. Det är såhär vi ska ha det, inte ett land där många går ut med IG i Svenska. Trots allt är Svenska det språk man talar i Sverige. Utan det kommer man ingenvart. Om du tror att man klarar sig utan språket vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. För i så fall, har du helt enkelt fel!
Nu ska jag berätta en liten hemlighet; Jag har inte alltid kunnat läsa. Jag lärde mig läsa när jag började skolan. Ordet skolan känns bekant. För i skolan lär man sig saker. Jag har lärt mig mycket. Jag har lärt mig att substantiv och verb inte är samma sak. Jag har lärt mig att människan härstammar från apan. Men framförallt har jag lärt mig att läsa. Läsning har varit centralt, för det är genom läsning jag skaffat kunskaper. Det är genom läsning jag lärt mig att det finns något konstigt ting som kallas för atom. Det är genom läsning jag lärt mig musikteori.
Jag spelar gitarr. Nej, jag förväntar mig inte att ni ska bli förvånade, för många spelar ett instrument. Men nu är det så att det blir väldigt svårt att följa de musikaliska reglerna om man inte kan musikteori, eftersom musikens struktur är ett oändligt virrvarr av regler och mallar. Det är inte något man föds med, utan det lär man sig. Jag har lärt mig mycket av mina kunskaper inom området genom läsning. Hur skulle jag kunna veta till ackorden A och B passar det utmärkt att spela en melodi eller ett solo i E moll om jag inte lärt mig det? Det skulle jag inte, och då skulle det faktiskt låta väldigt hemskt om jag spelar F moll över de ackorden. Turligt nog spelar jag inte så, för jag har lärt mig hur det ligger till, genom läsning.
Läsning är ytterst viktigt för ens utveckling, inte minst den språkliga utvecklingen. Talspråk och skriftspråk är två skilda ting. Skriftspråk är mer formellt medan talspråk är fritt och ofta avslappnat. Man kan inte lära sig skriftspråk genom att bara tala. Man behöver läsa och skriva. Det är först då man snappar upp de här orden, de här speciella formuleringarna och meningsuppbyggnaden.
Det är alltså ett viktigt steg i strävan efter ett bra språk. Det är till stor del genom att läsa skrifter av olika slag och skriva berättelser man utvecklar sitt ordförråd, sin förmåga att skriva sammanhängande meningar och andra språkliga färdigheter. Om jag inte hade läst mycket böcker, tidningar och andra texter skulle jag vara mycket sämre på dessa saker. Därför har jag mycket att tacka läsningen för, och om du tänker efter har du det med.